У Музеї Вікторії й Альберта відкрилася масштабна виставка, присвячена французькому ювелірному Дому Cartier. До експозиції увійшли 350 рідкісних та знакових прикрас бренду. Це найбільший за три десятиліття проєкт, що досліджує історію та знахідки Cartier.

Як пахне золото? Як діаманти? Як пахне неосяжна розкіш?.. На вулиці де ла Пе в Парижі, в бутику під номерами 11–13, вас зустріне Матильда Лоран. Вона створить ваш ароматний портрет — унікальні парфуми, доступні лише вам. Це буде витвір від головної парфумерки Дому Cartier — символу абсолютної розкоші, імперії бездоганного стилю та елітарного класу.

178 років Дім Cartier тримає найвищу планку в ювелірному мистецтві: всі витвори пронизані духом елітарності, престижності та бездоганним дизайнерським виконанням. Прикраси й годинники від Cartier носили імператриця Євгенія та принцеса Матильда, герцоги Віндзорські та принцеса Діана, Елізабет Тейлор і Жаклін Кеннеді, Меган Маркл та Мішель Обама. Безліч коштовностей британської корони (і не тільки) створено їхніми руками. Вони не просто творці прикрас, вони — володарі ювелірного Олімпу.

ЮВЕЛІРИ КОРОЛІВ І КОРОЛІ ЮВЕЛІРІВ

Саме так Дім Cartier назвав англійський король Едуард VII. Та шлях до корони був вельми цікавий. У 1819 році в родині, що займалася виготовленням ріжків для пороху, народився хлопчик — Луї-Франсуа. Його дивовижний потяг до краси, причому краси найдорожчого ґатунку, став несподіванкою. Мати була переконана: порох — річ цінна, потрібна будь-якій владі. Але батько мав іншу думку. Саме він відправив юного Луї-Франсуа до Парижа, у підмайстри до ювеліра Адольфа Пікара. Згодом, як це часто буває, учень перевершив вчителя. У 1847 році 26-річний Луї-Франсуа викупив майстерню свого наставника і відкрив перший бутик Cartier на вулиці 29 rue Montorgueil. Це був район, де селилась аристократія епохи Наполеона III. Імператор обіцяв повернення пишноти французького двору, а імператриця Євгенія особисто демонструвала цю пишноту у прикрасах Cartier. Її поява в неймовірно вишуканих виробах від молодого майстра Луї-Франсуа Картьє проклала останньому доріжку до тронів світу. За три роки імператриця Євгенія, принцеса Матильда і графиня придбали у Картьє близько ста п’ятдесяти виробів. А далі — кожна королівська династія світу вважала за честь мати прикраси з підписом Cartier. Тим часом Луї-Франсуа творив свою власну династію. Його син Альфред Картьє запросив до співпраці художників і переніс бутик на rue de la Paix — саме сюди згодом підтягнулися всі паризькі ювеліри, перетворивши вулицю на найрозкішнішу адресу Парижа. Також Альфреду належить ідея залучити до співпраці художників, і 1906 року ювелірний Дім Cartier представив світу свою першу колекцію у стилі Art Deco, яка була натхнена картинами Пабло Пікассо та балетами Сергія Дягілєва.

Три сини Альфреда — Луї, П’єр і Жак — перетворили сімейну справу на глобальну імперію, відкривши 1902 року перший магазин у Лондоні, а 1909-го — в центрі Нью-Йорка на 5 авеню. З 1902 по 1950 роки Cartier отримав тринадцять почесних сертифікатів від королівських домів Європи.

СТРИБОК ПАНТЕРИ

Батьківське захоплення богемним світом художників зіграло рокову роль як у житті Луї-Жозефа, так і в історії Дому Cartier. У 1913 році ілюстратор Жорж Барбіє представив рекламний плакат і запрошення для виставки наручного годинника Cartier. На малюнку була зображена юна дівчина з довгою ниткою перлів до п’ят, а біля її ніг лежала пантера. Молодий Картьє закохався. Жанну Туссен друзі називали пантерою за граційність постави й мертву хватку, з якою вона трималась за життя. 13-річною вона втекла з Бельгії від жорстокого німецького вітчима, завела роман із графом Кенсоном, який був старший за неї на сорок років і розбив їй серце, у Парижі без гроша в кишені працювала натурницею і продавала свої акварелі й аксесуари — сумочки, обшиті блискітками та камінням. На першому побаченні Луї Картьє подарував Жанні портсигар і сумочку з пантерами.

Королі не одружуються за вибором серця, тож дружиною Луї Картьє стала угорська аристократка, а Жанна Туссен спочатку очолила відділ аксесуарів Дому Cartier, а 1933 року була призначена креативною директоркою ювелірних виробів.

«Прикраси з серії Love і досі продаються під слоганом: «Як далеко ви готові зайти заради кохання?»

Дика кішка Жанни Туссен досі залишається ключовим символом Картьє. Прикраси з пантерою регулярно перевипускаються з мінімальними змінами.

Першу брошку з пантерою придбала майбутня дружина короля Англії Едуарда VII, який заради неї зрікся престолу.

Крім пантери, Жанна розвела справжній зоопарк у ювелірному мистецтві. У діамантах і сапфірах, в золоті й платині оживали тигри (один із них прикрасив колекцію скандально відомої американської IT-girl Барбари Гаттон), фламінго (такого із забарвленням папуги Жанна створила для герцогині Віндзорської), різноманітні комахи (саме Туссен ввела моду на сонечок ще в 1930-ті), дельфіни, альбатроси, пуделі, змії. У 60-х Cartier під керівництвом Туссен щороку презентував черепах, інкрустованих унікальними поєднаннями кольорових каменів.

Під час Другої світової Дім Cartier вишукано окреслив свою позицію, представивши брошки з птахами у клітках. Німці чітко вгадали, що це натяк на окупацію. Жанна Туссен опинилася під загрозою арешту — і тільки втручання її подруги Коко Шанель допомогло уникнути тюремного ув’язнення. Після перемоги Франція отримала новий символ від Cartier — брошки зі звільненими пташками з платини та золота, з використанням діамантів, лазуриту, коралів і сапфірів.

Після того як 1970 року Жанна Туссен залишила Cartier, її «ювелірний зоопарк» продовжив жити. Не помітивши в колекціях дому крокодилів, мексиканська кінодіва Марія Фелікс вирішила, що майстри просто не знають, які вони, тож принесла двох своїх живих. Так, 1975 року, на світ з’явився черговий шедевр Картьє — неймовірне кольє у вигляді крокодилів. Потім прикраса зникла на 15 років, спливла на аукціоні в Нью-Йорку, після чого її повернули в колекцію Cartier.

ІННОВАЦІЙНА НЕПОВТОРНІСТЬ

«Ніколи не наслідуйте, завжди впроваджуйте інновації», — заповідав Луї Картьє. З перших днів свого існування і до сьогодні Дім Cartier вражає шедеврами, які не схожі на жодні у світі. Вони завжди на часі й поза часом.

Ще 1904 року Cartier, зважаючи на шалений інтерес до повітроплавства, створив перший у світі наручний годинник для пілота — Santos. Його замовив знаменитий авіатор Альберто Сантос-Дюмон. Модель стала справжнім проривом і залишається однією з найпопулярніших у лінійці Cartier донині. А в 1917 році, надихнувшись силуетом англійського танка часів Першої світової, Дім Cartier представив годинник Tank. Його строгий, лаконічний дизайн виявився революційним — настільки, що модель і сьогодні доступна у майже первісному вигляді. Tank став одним із перших унісекс-годинників, який однаково пасує і жінкам, і чоловікам.

Не менш популярним був і є годинник Pasha, розроблений 1933 року спеціально для паші Марракешу. Витончений, але водостійкий, з характерною захисною кришкою заводної головки, він став символом східної розкоші у західному виконанні.

Дому Cartier належить і такий винахід, як кліпси. За легендою, ця ідея застібки походить від білизняної прищіпки. Завдяки цій простій ідеї жінки більше не мали потреби проколювати вуха. До того ж кліпси легко трансформувалися — у брошки, кулони, підвіски. Концепція «трансформаційності» прикрас надихнула Cartier створити у 1924 році ще один шедевр: триобідкову каблучку, яку світ знає як Cartier Trinity.Три каблучки з жовтого, білого і червоного золота тісно переплетені між собою. Жовта каблучка символізує вірність, біла — дружбу, червона — пристрасть. Їхнє тісне переплетення стало втіленням ідеї всепоглинаючого кохання. Trinity і досі залишається одним із найпопулярніших весільних символів у світі.

У 1970-х змінилася епоха — і сам Cartier. Після смерті П’єра Картьє Дім перестав бути сімейним бізнесом і став глобальною імперією розкоші. Окрім ювелірних виробів, з’явилися портсигари, ремені, візитівки, а також парфуми й аксесуари. Саме в цей час дизайнер Альдо Чіпулло створив колекцію Love, де не було жодних сердечок і квіточок. Прикраси у стилі техно мали неабияку популярність, а браслет Cartier Juste un Clou став символом сміливого і вічного кохання. Річ у тім, що цей браслет застібається на зап’ясті тільки один раз та може бути знятий лише за допомогою викрутки. Прикраси з серії Love і досі продаються під слоганом: «Як далеко ви готові зайти заради кохання?», а всі творіння Дому Картьє — під гаслом: «Королівська розкіш для королів життя».

Пропонуємо також переглянути фото зірок з килимової доріжки вечірки Cartier.