У Лос-Анджелесі триває виставка з промовистою назвою: «Діана фон Фюрстенберг: жінка, що випередила моду». У фешн-історію вона увійде як дизайнерка, яка придумала сукню на запах. То хто ж ця жінка, що випередила моду?

Минулого року в межах американського кінофестивалю Tribeca був представлений фільм «Діана фон Фюрстенберг: жінка на чолі». Сильна та незалежна, бізнеследі, королева суконь та відчайдушна party girl — такий образ закріпила за собою Діана фон Фюрстенберг. Вона зійшла на фешн-олімп у 1970-ті, коли піком кар’єри більшості дівчат залишалася посада секретаря можновладця. Діана ж на власному прикладі довела, що жінка може бути успішною без допомоги чоловіка, завдяки таланту та цілеспрямованості.

АРИСТОКРАТИЧНИЙ АКЦЕНТ

Діані по сьогодні дорікають, що досягти успіху їй допомогло промовисте аристократичне прізвище її першого чоловіка — фон Фюрстенберг, а не талант. Утім, авторка відомої casual-сукні й сама походила з родини впливового бізнесмена. Леон Галфін був власником найбільшої у Бельгії компанії з продажу електронних ламп. Мати Ліліан — домогосподаркою з дивним підходом у вихованні. Наприклад, щоб розвинути в доньці емоційну стійкість, вона зачиняла її в темній комірчині, знаючи, що та боїться темряви. Дитинство майбутня фешн-зірка провела у кращих європейських інтернатах Іспанії, Великої Британії та Швейцарії. А після розлучення батьків жила з матір’ю в Женеві, де у 1967 році вступила на економічний факультет місцевого університету.

З принцом Егоном фон Фюрстенбергом, представником німецького княжого роду (Егон — троюрідний брат князя Монако Реньє) Діана познайомилася у женевському нічному клубі. One night stand і жодних зобов’язань. Але іскра, що проскочила між парою, розгорілася справжнім полум’ям згодом на гірськолижному курорті Санкт-Моріц. Роман тривав чотири роки й завершився весіллям. 21-річна Діана не приховувала, що під вінець ішла на третьому місяці вагітності.

«Егон дав мені ім’я та дітей», — пізніше писала Діана у своїй біографії.

Уже після переїзду пари в Нью-Йорк у них народилися донька Тетяна та син Олександр.

Блиск світського життя швидко набрид Діані. Її принижувало те, що постійно доводилося просити гроші у чоловіка. І вона вирішила робити кар’єру. Маючи досвід роботи асистенткою власника великої текстильної компанії, вона спробувала влаштуватися асистенткою до Діани Вріланд, головної редакторки американського Vogue. Пані Вріланд славилася тим, що мала гострий нюх на молоді таланти, тож відмовила Фюрстенберг й порадила не шукати роботу, а зайнятися дизайном.

ЧОГО ХОЧЕ ЖІНКА

Рішучість — друге ім’я Діани фон Фюрстенберг. Вона взяла кредит й відкрила ательє на Сьомій авеню. За два роки з’явився бренд Diane Von Furstenberg, а ще за два роки їй вдалося здійснити модну революцію. Вона запропонувала американкам модель wrap dress — сукню на запах із джерсі, в якій відсутні ґудзики чи блискавка. Універсальну та комфортну, яка не мнеться й легко переться. Однаково доречну в офісі й на коктейлі. Яка дозволяє жінці з будь-якими формами бути стильною й жіночною за рахунок вдалого силуету — варто лише тугіше затягнути пасок.

«Одягни сукню й відчуй себе жінкою» — такий лозунг першої рекламної кампанії, обличчям якої стала сама ж фон Фюрстенберг.

За словами Діани, на створення цієї сукні її надихнула поява в прямому етері молодшої доньки президента Ніксона Джулі — вона була вдягнена у топ на запах та спідницю. Кмітлива Діана вирішила поєднати ці два елементи й створила wrap dress — культове вбрання 70-х. У ньому з’явилася на екрані героїня Сібіл Шеперд у фільмі «Таксист» Мартіна Скорсезе. Легенда кантрі — співачка Доллі Партон — присвятила сукні пісню Working girl, а авторку wrap dress почали називати найвеличнішою дизайнеркою від часів Коко Шанель.

«Хочу змінити свідомість людей, зробити всіх жінок кращими, щоб вони почувалися впевненими в собі та сексуальними. Жінка має відчувати себе привабливою, випромінювати сексуальність… і кохатися щодня»,— говорила в інтерв’ю Діана.

Приголомшливий успіх і бізнес-жилка, що дісталася у спадок від батька, підштовхнули Діану розширити межі бренду. У 1975 році вона запустила виробництво аромату «Тетяна», названого на честь доньки, та збільшила асортимент Diane von Furstenberg: тепер за бажання можна було придбати з логотипом DVF аксесуари й навіть меблі.

ON THE DANCE FLOOR

Діана прикрашала не лише обкладинки ділових видань, вона була героїнею світських хронік. Перші шпальти таблоїдів рясніли її фото з селебріті: ось Ді танцює з Б’янкою Джаггер та обіймається з Енді Вор- голом у Studio 54, а ось прогулюється Мангеттеном під руку з Івом Сен-Лораном, плескається в басейні на віллі нафтового магната Пола Гетті, вечеряє із Сальвадором Далі та люб’язно теревенить з герцогами Віндзорськими… Запальні вечірки до ранку не позначалися на її працездатності. Але навіть особиста наполегливість дизайнерки не змогла врятувати імперію DVF від занепаду, до якого призвела низка помилкових бізнес-рішень та популярність стилю «гранж», який саме набирав обертів.

У 1985-му дизайнерка вдалася до рішучих заходів: припинила виробництво одягу, продала квартиру на П’ятій авеню і переїхала до Парижа, де відкрила книговидавничий бізнес Salvy. У неї нова зачіска (уперше в житті Діана зробила коротку стрижку й переодяглася у твідовий костюм) та новий обранець — італійський письменник Ален Елкан. Щоправда, роль музи Діана приміряла не надовго. Дізнавшись про адюльтер коханого, наступного ж дня дизайнерка взяла квиток в один кінець — до Нью-Йорка.

ЖІНКА НА ЧОЛІ

Хто б міг подумати, але затяжна пауза обернулася вдачею для фон Фюрстенберг: у 90-х почалося справжнє полювання за вінтажними сукнями з биркою Diane von Furstenberg. Дизайнерка зробила римейк своїх перших виробів на запах, які ринок прийняв «на ура». А шовковий балахон silk assets, який вона представила у 1992-му, ознаменував її тріумфальне повернення в моду. Сьогодні 78-річна Діана фон Фюрстенберг продовжує укріплювати позиції бренду. Вона оточила себе молодими співробітниками — вчорашніми випускниками St.Martins — й намагається крокувати в ногу з чанерки — Таліта фон Фюрстенберг, яка з дитинства спостерігала за творчістю своєї відомої бабусі. На її рахунку вже не одна колекція, лінійка її бренду має назву TVF for DVF.

Діана — бабуся п’яти онуків, відмовляється від пластики та надає перевагу природному старінню. Вона заможна та знаменита (її ім’я входить до списку легендарних дам у Національному залі слави жінок США, серед яких Гілларі Клінтон, Елла Фіцджеральд, Опра Вінфрі), але головне — вона кохана. У шлюбі з американським медіамагнатом і мільярдером Баррі Діллером. За словами Діани, вона знайшла те, що не могли їй дати попередні чоловіки — повагу та свободу. А на запитання про секрет свого успіху дизайнерка усміхається у відповідь:

«У дитинстві я не розуміла, ким хочу стати та чим займатися. Моїм єдиним чітким планом було стати незалежною жінкою, яка сама водить машину і сплачує рахунки»