Леді Гага — це більше ніж поп-зірка. Це навіть більше ніж феномен поп-культури. Це її симптом. І водночас нереальна історія монструозного успіху. Леді Гага — це перша знаменитість епохи кінця всіх епох.

Прочитайте «Гага, у-ла-ла», і мелодія пісні Леді Гаги «Bad Romance» мимоволі почується у голові. Доступні, до примітиву чіпкі приспіви зі словесної абракадабри вигуків та звуків, клубний біт і гротескні візуальні образи — це те, завдяки чому Леді Гага — більше ніж поп-зірка, вона — її сучасний еталон.

Сенси глибокого залягання

Але, на відміну від епігонів, Леді Гага — це дещо більше ніж пісеньки під горілочку Nemiroff Lex, що була окремим персонажем «Bad Romance». Співачка має в арсеналі не тільки нісенітницю, а й приховані за нею глибокі сенси. Так, у рядках того ж «Bad Romance» згадуються назви аж трьох фільмів Альфреда Гічкока, що показує, наскільки насправді bad цей romance: «I want your psycho, your Vertigo shtick, want you in my rear window, baby you’re sick».

А для пісні «911» Леді Гага випустила кліп, який відзняв візуальний геній Тарсем Сінгх. Він процитував у ньому бачення іншого візіонера — «Колір граната» Сергія Параджанова, перетворивши його візії на рай, з якого Леді Гагу грубо висмикує команда реаніматологів. У результаті цей кліп потрапив у десятку найкращих музичних відео за 2020 рік за версією Billboard.

Апокаліптичний вайб

Леді Гага стала уособленням естетичного вайбу епохи кінця усіх епох, які змішались в інфернальному плавильному вебказані останніх часів. Співачка помістила у блендер готику, поп-арт, футуризм, панк, ретро-глем, вінтаж 60-х та ще бозна-що — і, вичавивши з кожного зі стилів весь сік, створила свій кричуще соковитий гламурний образ, який запікся у колективній свідомості на сітківці як ядерний вибух.

Вона започаткувала тренд віральної популярності, що розповсюджується в інтернеті, наче епідемія, від юзера до юзера. Її кліпи збирають мільярди переглядів. Вона зробила YouTube, який був смітником найкумедніших домашніх відео, інструментом просування, новим незалежним медіа, яким він є зараз.

Саме починаючи з «Bad Romance» Леді Гаги у 2009 році, кожне відео, що очолювало рейтинг найпопулярніших на YouTube, було музичним кліпом. У 2010 році Гага стала першою артисткою в історії платформи з мільярдом переглядів, а також найбільш зафоловленою користувачкою твітера. Гага стала інфлюенсеркою ще до того, як це стало мейнстримом.

Дієта за $ 6,50

Чи могла Стефані Джерманотта уявити собі, що стане легендарною Леді Гагою, коли видавала себе за власного менеджера, намагаючись вибити майданчики для виступів у маленьких клубах Мангеттена? Вона завжди викликала відторгнення у нормісів своєю несхожістю та прагненням сяяти на сцені.

Курйозом інтернету лишилась група її хейтерів на ФБ «Stefani Germanotta, you will never be famous» (Стефані Джерманотта — ти ніколи не будеш знаменитою), де її непропорціональну жагу до слави поливали брудом.

До виходу її дебютного синглу денний раціон майбутньої зірки часто складався з найдешевшої позиції в меню дешманської цілодобової закусочної Gray’s Papaya — $ 6,50 за два хот-доги з кетчупом і гірчицею та стакан соку. Працюючи офіціанткою вдень, Гага витрачала чайові на ксероксні флаєри для власних шоу. Їй віддавали недільні виступи, які завжди вважалися мертвим днем у кулубах Нью-Йорка, і вона виконувала перед напівпорожніми залами кавери та власні пісні, що стали мегахітами, які знає вся планета, всього за кілька років. Але завжди нею рухало непереборне бажання сяяти усьому світу зі сцени — як найяскравіша диско-куля.

Тренди з майбутнього

З одного боку, відтворити той самий впізнаваний образ співачки для костюмованої вечірки легше легкого. Достатньо монструозного розміру прямокутних окулярів від Versace та яскравої перуки блонд каре з ідеальною гривкою, які можна за бажанням ще доповнити бра з луски диско-кулі та рожевим жакетом Mugler. Саме такою Леді Гага увірвалась у чарти з хітом «Just dance», назавжди закарбувавшись у масовій свідомості.

Але на відміну від інших зірок, які застигають у власному іміджі, як жук у бурштині, Леді Гага змінює образи як хамелеон.

В епоху плоскої естетики, мінімалізму інфлюенсерів й алгоритмічної однаковості Леді Гага стоїть як остання велика мучениця моди. Вона не просто попзірка і не лише акторка — вона архітекторка візуальної міфології, яка одночасно передбачила й пережила кінець епохи. Її тіло ніколи просто так не носило одяг. Воно було матеріалом для перформансу, полем бою за ідентичність і екраном, на якому проєктувались відчуття та сподівання цілого покоління. Гага не просто віддзеркалювала хаос XXI століття — вона передбачала його наперед.

Вона вперше просочилася в модну свідомість не красою, а її антитезою. Криваво-абсурдна сукня з м’яса від Френка Фернандеса. Порнографічно-бласфемічний образ латексної черниці з відео «Alejandro». Металеві обладунки від Mugler у комплекті з милицями та інвалідним візочком у кліпі «Paparazzi». Сукня з бампера мерседеса від дизайнера-футуриста SELVA. Нарешті, куленепробивна сукня Schiaparelli з аурою «Голодних ігор», в якій вона співала американський гімн на інавгурації Джо Байдена.

Королева хаосу

Гага ніколи не намагалася виглядати як людина — вона прагнула бути чимось зовсім іншим. Постгендерно. Постлюдськи. Поствидово. Її протези були не аксесуарами, а деклараціями. У ранніх 2010-х, коли світ іще чіплявся за ідею справжнього «я», Гага зробила множинність священною. Кожна публічна поява — переродження. Кожна червона доріжка — жертовний вівтар, де вона вбивала одну версію себе, щоби викликати іншу.

У світі, що поклоняється контролю, Гага вдягалася, як хаос. Коли інші зірки готувалися бути безпечними для брендів і дружніми до алгоритмів, Гагу виносили на сцену церемонії «Греммі» в інсектоїдному гігантському напівпрозорому яйці від британського авангардиста моди Хусейна Чалояна. Поки всі прагнули симетрії й відшліфованості, вона дарувала нам монструозну красу. Мода Гаги завжди йшла на крок попереду кризи, стилізуючи апокаліпсис із точністю haute couture.

Вона носила маски так, ніби пандемія була лише приводом для її нового іміджу. Вона гралася з естетикою спостереження — латексом, бандажем, металом — ще до того, як приватність стала ностальгією. Її вбрання були не просто показовими — вони були щитом. Mugler, Alexander McQueen, Lacroix, Versace були її бронею проти травми, патріархату й безжального цифрового погляду.

Щоб зрозуміти моду Гаги, треба зрозуміти біль. Вона відкрито говорить про ПТСР, сексуальне насильство, хронічну хворобу. Її мода — не втеча від болю, а його костюм. Вуаль — і буквальна, і метафорична. Її найрадикальніші образи часто були створені, щоб чинити спротив самій красі. У культурі, що вимагає від жінки завжди бути бажаною, Гага пропонувала потворне. Абсурдне. Чужинське. І цим звільняла свою аудиторію, дозволяючи уявити альтернативні естетики поза тиранією «гарного».

Photography © Ethan James Green for Vogue Magazine

Водночас вона готова відстоювати власну унікальність від зазіхань. Коли Мадонна звинуватила Гагу у плагіаті іміджу та звучання, Леді Гага заявила, що, на відміну від Мадонни, сама пише пісні.

Гага також стала першою жінкою в історії, яка зібрала на свій пляжний концерт у Бразилії рекордні 2,5 мільйони глядачів, побивши рекорд Мадонни на цьому ж пляжі — 1,6 мільйона.

Гротеск як норма

Співпраця Гаги зі стилістичною командою Haus of Gaga — це не про одяг, а про створення світу. Вони вдягали не жінку — вони творили міфологію. Згадаймо її виступ на VMA 2009: залита кров’ю, судомна, вмираюча на сцені в haute couture. Згадаймо шокуючий перформанс 2014 року, на якому художниця Міллі Браун блювала на артистку зеленою флуоресцентною фарбою. Згадаймо еру «Born This Way»: роги, врослі в обличчя, повне тілесне злиття з монструозністю як формою звільнення. Або прибуття на Met Gala 2019, коли вона знімала шар за шаром, оголюючи себе й поглинаючи одночасно всю увагу папарацці. Вона не просто демонструвала моду — вона завойовувала нею чергову монструозну порцію слави.

Але щось змінилося. Світ став гучнішим — Гага стала тихішою. Вона звернулася до акторства, джазу, вразливості. Її перетворення на Еллі в «A Star Is Born» було схожим на вигнання самої Гаги з її тіла. Наче їй довелося втекти від себе, щоб вижити. Мода відійшла на другий план. Вистава притихла. І багато хто злякався: невже вона стала нормальною?

Повернення до джерел

Насправді співачка вирішила повернутися до джерел своєї творчості, яка розпочиналась у маленьких ньюйоркських барах, атмосфера яких, власне, і зробила її тією, ким вона є зараз. Її новий альбом «Mayhem» звучить так само, як її найперші хіти, й так само розриває чарти. Суперхіт «Abracadabra» потрапив у книгу рекордів Гіннеса як трек із найбільшим прослуховуванням за місяць серед співачок усіх часів на платформі Spotify. Її пісні посідають перші місця хіт-парадів уже третю декаду поспіль — від кінця нульових до сьогодні, чого до неї досягали лише Майкл та Джанет Джексони.

Сама Леді Гага так описала свої почуття під час створення чергового шедевру: «Те, що робить вас вами — це ваша суперсила. Те, які пісні ви слухаєте, які артбуки дивитесь, які фільми переглядаєте, чиї концерти відвідуєте, як часто проводите репетиції, в яких ви стосунках із власним ремеслом. Я б хотіла, щоб мої фани знали, що саме мені подобається в тому, щоб бути Леді Гагою. Я повернулася до себе, роблячи альбом «Mayhem». Я вклала так багато себе в цей альбом як музикантка, продюсерка, сонграйтерка. Для мене це і є Леді Гага. Можливо, для когось це м’ясна сукня. Але я завжди хотіла, щоб мене запам’ятали як справжню артистку, яка піклується про життя в мистецтві».

Модний пророк

Спадок Гаги у моді закарбувався не безперервними інноваціями, а масштабністю розриву. Вона створила візуальну мову гламурного інопланетного спротиву. Вона передбачила пластмасових інфлюенсерів, ШІ-моделей, біохакінг тіла. Ще до того, як світ зрозумів, чим він стає — Гага вже була до цього вдягнена.

Сьогодні ми живемо у пост-епосі її пророцтва. Мода, колись її поле бою, стала комерційною. Ризик вийшов із моди. У тренді — тиха розкіш. Дивне стало товаром, його пригладили, захештегали. Але в цьому м’якому апокаліпсисі смаку й текстур архів Гаги залишається радіоактивним — недоторканним, міфічним, все ще мутуючим. Вона вже не носить м’яса, але цей образ і далі випромінює естетичну радіацію, як і її інші шокуючі луки.

Що вдягнути на кінець світу? Запитайте Гагу. Вона вже це носила.