Про правила хорошого тону та гендерну рівність в інтерв’ю Likein.UA розповідає Лариса Слівна — парфумерна експертка і тренерка компанії BROCARD.
Ларисо, чи існує гендер у парфумерії?
Моя суб’єктивна думка, аромат — це ангел, що не має статі (усміхається).
Аромат нам потрібен не для того, щоб підкреслити стать, а для того, щоб допомогти подобатися собі й оточенню. Це я про парфумерію як мистецтво. Але бізнес, звісно, цю думку ніколи не підтримає. Саме тому в люксовій парфумерії існує розподілення на жіночі й чоловічі аромати, і це, я вважаю, маркетингове залицяння. Так, воно полегшує вибір і робить його більш цілеспрямованим.
А от у мистецтві високої художньої парфумерії (її ще називають нішевою) абсолютно точно гендеру не існує. Я знаю брутальних чоловіків, на яких Kirke звучить прекрасно, попри свій явно жіночий характер.
Звісно, у простір високої парфумерії маркетинг теж намагається «втрутитися», але love story аромату з вашою шкірою настільки унікальна в нішевих ароматах, що лише вона має силу впливу і лише вона сформує враження про ваш ольфакторний образ.
Аромат не існує окремо від того, хто його носить, і шкіра (чоловіча або жіноча) обов’язково трансформує його звучання в бік вашого характеру, темпераменту, вашої енергетики. Головне, щоб ця love story була взаємною. Щоб не тільки ви обрали свій парфум, але і він обрав вас.
Якщо, на вашу думку, гендеру немає, то вибір аромату перетворюється на задачу з зірочкою. Як обрати «свій» аромат?
Це складно навіть з існуючим розподіленням парфумерії на жіночу і чоловічу (усміхається).
Ви колись отримували у свій бік запитання: «Що це за аромат на тобі?»
Якщо «так», то знайте: ви потрапили «в десятку»! Аромат схожий на вас, він підкреслює ваш образ, і він обрав вас, а не лише ви — його.
Отже, ваша готовність для вибору аромату приблизно така:
- Я маю час (за 10 хвилин ця історія не складеться). Розносити, прислухатися, переспати (усміхається). Все так само, як і з вибором партнера в житті.
- Я маю слухати тільки себе. Тобто вподобати його не від подруги, не з журналу, не з блоттера. Необхідно тестувати аромат на своїй шкірі. Аромат на блоттері й на шкірі — це як подивитися на фото людини замість особистого знайомства.
- Я маю бути здорова. Будь-які фізіологічні відхилення змінюють гормональне тло, аромат на ці зміни реагує і звучить спотворено.
- Я повинна бути «ольфакторно чистою». Тобто перед відвідуванням парфумерного магазину не користуватися жодними ароматами.
Якщо ви спробували вже з десяток ароматів і не змогли визначитися, не засмучуйтеся, ваш аромат обов’язково про себе нагадає (усміхається). Колись геніальний Жан Клод Еллена, який багато років був ексклюзивним парфумером Hermes, радив консультантам: «Не пропонуйте клієнту рецепт, подаруйте йому мрію і настрій».
Якщо ви вловили цей настрій, він вам сподобався і ви пронесли його через певний час з ароматом без розчарування, можливо, це ваш аромат?
Як розпочати знайомство з нішевою парфумерією?
Парфумерія — це мистецтво, а мистецтво — це повідомлення почуття.
Від талановитості майстра, що не має обмежень в часі й ресурсах, від його творчої свободи, від наявності ідеї та натхнення народжується це повідомлення, що має назву «авторський аромат». А чи зрозуміємо ми його? Адже майстер не підлаштовується під тренди та моду.
Ніша — це якраз той випадок, коли про один і той самий аромат можуть сказати: «Боже, він неймовірний!» і «О ні, яка гидота!». І це, скажу вам, ознака шедевра.
На жаль, межа між люксом і нішею поступово стирається. Але, на щастя, все більше людей обирають саме цей жанр. Бажання унікальності штовхає їх на цей вибір, можливість урізноманітнити інструменти своєї особистості.
Це ж так прекрасно, коли ти зрозумів почуття і враження автора, прожив цю історію і, диво, вона стає твоєю. А ти майже співавтор (сміється).
А далі ти розповідаєш її іншим, а вони захоплено слухають.
Саме так це працює. Аромат говорить про вас без вас. Ви й рота ще не розтулили, а аромат уже демонструє ваші найкращі риси — зовнішні та внутрішні. Але це лише у разі, якщо він справді «ваш».
Вважається, що ніша — більш складний і серйозний жанр у парфумерії.
Якщо ви хочете зайти на цю територію, але боїтеся, то йдіть через, так би мовити, «ворота в нішу» — доступніші, компліментарні й зрозумілі аромати всесвітньо відомих парфумерних Домів: Montale, Escentric Molecules, Zarkoperfume, Mancera.
А які нішеві аромати ви вважаєте складними?
Складність всі відчувають по-різному.
Для когось голосний шлейф ароматів Tiziana Terenzi — це вже складно.
Для когось контрастні поєднання компонентів V Canto із зануренням у складну драматургію — архіскладно.
Хтось вважає таємничий схід Moresque складним, а красу Laurent Mazzone взагалі недоступною.
Мистецтво парфумерії я завжди порівнюю з музичним мистецтвом. Балет буде зрозумілий всім із раннього дитинства, а до опери треба бути готовими, але це не робить цей жанр менш значущим і неперевершеним.
Чим більше слухаєш, знаєш про композитора і знайомий з лібрето, тим глибше твоя любов.
Отже, раджу слухати якомога більше ароматів і приміряти їх на себе, адже шкіра — головний критик вашого ольфакторного підпису.
Яким би складним не був аромат, його завдання дуже просте — допомагати нам подобатися собі й оточенню.
Поговоримо трохи про парфумерний етикет?
Парфумери жартують, що в парфумерії існує єдине правило — не вживати парфуми всередину. Під жодні інші правила аромати не підпадають (сміється). Вони живуть своїм життям, летять, мерехтять як сонячний зайчик, який не можна спіймати й зафіксувати.
Ніколи не забувайте, що справа не в ароматі, а в партнерстві аромату і вашої шкіри.
А ще я не вірю у тренди та моду в парфумерії. Для мене існує лише смак і стиль.
Ну, а кому цього бракує, можна звернутися до етикету.
Мені здається, що важливо — це правильне дозування. Недо- або пере- може зіпсувати ваш образ. З ліфта бажано вийти зі своїм ароматом, не залишаючи його для всіх інших за собою. Якщо ви працюєте в open space, то маєте це враховувати.
Тобто з Montale з офісу open space виженуть, і матимуть рацію?
Абсолютно! Бо це заголосно для колективу, дайте ж прозвучати чиїйсь ніжній фрезії або пошепотіти базиліку (усміхається). В офісі доречні амброві чи квітково-амброві аромати з тихим подихом деревини, тобто м’які та стримані.
Для театру теж бажано обирати більш спокійні й тихі аромати, адже відстань між поціновувачами театрального мистецтва майже інтимна, і я хочу запам’ятати трохи більше, ніж голос аромату сусідки з лівого плеча.
У ресторан взагалі вважаю некультурним приходити з надто інтенсивним ароматом, адже страви мають свої неймовірні аромати. І перебивати їх некоректно. А ще це буде зовсім не смачно (усміхається).
На співбесіді аромат може допомогти сказати про себе більше, ніж зазначено в резюме. На першу зустріч до потенційного роботодавця я б обирала саме «свій» перевірений аромат, який підкреслює найкращі риси вашої особистості.
Насправді аромати мають потужну як творчу, так і руйнівну силу.
Моя подруга-співачка, яка весь час виступає на велику аудиторію, говорить, що має парфуми, якими вона захищається від енергетичної хвилі натовпу. І я не розумію, як це, але знаю — це вкрай індивідуальна історія і водночас дуже потужний інструмент.
Впевнена, у відносинах людей запах вирішує майже все. До речі, це єднає нас із тваринами. Аромат заходить одразу у підсвідомість, тож «на нюх» ми сприймаємо людину чесно, не встигаючи обробити своє нюхове враження розумом.
Пам’ятаю, коли в 19 виходила заміж, ішла на поводу у туалетної води «ISA».