Ми регулярно запрошуємо друзів, колег або родичів на зустрічі. Приблизно з такою ж періодичністю вони запрошують нас. Ідеальною нейтральною територією є ресторан, де зручно зустрітися за обідом або вечерею. Основні правила сучасного етикету знайомі більшості людей, але іноді у будь-кого виникають запитання, котрі поставити не зручно. Тож сьогодні них відповіді даст відповідь бізнес-тренерка, ресурсний коуч, засновниця освітньої платформи у Жіночій Діловій Палаті України, авторка освітнього проєкту «Сучасна репутаційна поведінка», авторка книги «Час бізнесетикету, або як монетизувати просте вітання» Юлія Юдіна.

Як бути з мобільним телефоном та сторонніми предметами?

Телефон на час зустрічі бажано вимкнути. Краще не розміщувати його на столі, винятком є лише очікування важливого дзвінка, про що обов’язково варто попередити співрозмовника. На столі не має бути жодних інших предметів, окрім тих, що стосуються трапези. Ключі від машини, окуляри тощо мають зберігатися у вашій сумці.

Чи знімати губну помаду перед початком вечері?

Так, губну помаду перед вечерею, обідом слід зняти в туалетній кімнаті та в жодному разі не робити цього за столом.

Чи можна користуватися зубочисткою за столом?

Ні, в жодному разі! Користуватися зубочисткою, так само як і поправляти макіяж, — не заведено. Слід пройти до туалетної кімнати, й лише там здійснити всі необхідні процедури.

Чи справді існує «мова приладдя» й чи необхідно нею володіти?

Достатньо знати два основних знаки «мови приладдя».

«Пауза у трапезі» — приладдя (ніж і виделка) розташовують у вигляді трикутника, вершина якого вказує на 12-ту годину (за циферблатом). Ніж — із правого боку лезом всередину, верхньою частиною на 12-ту, а нижньою на 5-ту годину. Виделка (зубці догори або донизу, залежно від стилю сервірування) — з лівого боку, верхньою частиною на 12-ту, а нижньою на 7-му.

«Трапеза завершена» — приладдя розміщують паралельно одне одному, ніж — лезом всередину, залежно від стилю сервірування, або по лінії 11-5 годин, або 12-6, проте це вже несуттєва різниця.

Все ж таки «до себе» чи «від себе»?

Суп слід зачерпувати ложкою «від себе». Коли страва практично доїдена, тарілку краще нахилити «від себе» й акуратно дібрати рідину, що залишилася.

Як впоратися з «неочікуваними» потребами фізіологічного характеру?

  • Якщо ви хочете чхнути або кашлянути, слід відвернутися в бік від співрозмовника, прикрити рота лівицею — чхнути чи кашлянути. Далі необхідно повернутися, перепросити та продовжити бесіду.
  • Якщо потрібно висякатися, слід перепросити та пройти до туалетної кімнати. Робити це сидячи за столом — неприпустимо.
  • Якщо «урчить у животі», виникла гикавка, відрижка, і це привернуло увагу оточення, вам варто перепросити.
  • Якщо ви вдавилися, відкашляйтеся, прикривши рота серветкою, у складному випадку пройдіть до туалетної кімнати.
  • Якщо потрібно випити пігулку, скористатися краплями для очей чи носа, робіть це поза зоною столу.

Що потрібно знати про правила оплати рахунку та чайових?

  • Не замовляйте рахунок, якщо хтось за столом ще не завершив трапезу.
  • Використовуйте фразу: «Рахунок, будь ласка!», а не «Розрахуйте нас!», «Порахуйте нас!». Якщо ваш офіціант перебуває у певному віддаленні від столу, існує загальний знак, що відповідає етикетним нормам та є зрозумілим у всьому світі. Це жест, котрий імітує підписання рахунку.
  • В більшості країн існує «стандарт» чайових, це від 10% до 20% від вартості рахунку. Якщо сервісна частина вже включена до рахунку, ви, звісно, не сплачуєте чайові окремо.

Чи є якісь особливості щодо сплати чайових жінками, якщо вони перебувають у ресторані без супроводу чоловіка?

Справді, етикетними правилами обумовлені певні категорії персоналу, якому не рекомендовано сплачувати чайові, якщо жінка перебуває в закладі без супроводу чоловіка. Це — швейцар (дормен) на вході до ресторану та гардеробник.

Чому? Це історія з давніх часів.

Колись для того, аби жінки певної поведінки могли потрапити до ресторану та завести там «корисні» зв‘язки, вони мали дати гроші швейцару, аби той пропустив їх до закладу, а також — гардеробнику, аби вдалося залишити верхній одяг у гардеробі.

Певно, ті, хто писав ці правила етикету, були добре поінформовані про таку традицію. Однак правила не обговорюються! Якщо жінка йде до ресторану без супроводу чоловіка, вона має забути про чайові для швейцара та гардеробника, хоч би якими привабливими вони не були.

Звертаю вашу увагу на ще один дуже важливий аспект, що яскраво демонструє не лише рівень вашого виховання, а й те, якими ви є у взаєминах. І це — cпілкування з персоналом.

  • Звертайтеся до персоналу завжди з повагою та на «ви», незалежно від віку.
  • Якщо необхідно привернути увагу офіціанта, робіть це поглядом, допустимо підняти руку зі вказівним пальцем догори.
  • Не допомагайте офіціанту під час сервісного обслуговування. Не носіть посуд за собою в разі пересадки, не приймайте його з рук офіціанта й не прибирайте посуд.
  • Не коментуйте вартість страв.

А як подякувати гостям за приділений нам час?

Буде правильним на наступний день відправити смс або здійснити особистий дзвінок із подякою.