Здавалося б, отримання спадщини — справа нехай і клопітка, але досить звична для українців. І все ж, зіткнувшись із нею вперше, багато хто губиться. З чого почати? Куди саме і коли звертатися? Які документи готувати? Розібратися у всіх нюансах і тонкощах пересічному громадянину буває дуже непросто. На найпопулярніші запитання про спадкування спеціально для рубрики LIKEinUA «Blog» відповідає приватний нотаріус Київського міського нотаріального округу, кандидат юридичних наук, професор, спеціаліст у сфері права понад 25 років Вікторія Дерев’янко.

СКІЛЬКИ Є ЧАСУ, ЩОБ ПРИЙНЯТИ СПАДЩИНУ?  

За загальним правилом — не більше 6 місяців з дня смерті спадкодавця або визнання його померлим у судовому порядку. Рамки дуже жорсткі: варто запізнитися всього на добу, і правові проблеми гарантовані.

Утім, за певних обставин строк можуть продовжити. Наприклад, якщо громадянин, який спочатку мав вступити у спадок за заповітом або за законом, не заявив про свої права у відведений період. Тоді шанс отримати спадок з’явиться у наступних за черговістю родичів. На проходження процедури їм виділять додаткові 3 місяці. Додатковий строк для прийняття спадщини можна отримати через суд, якщо спадкоємець доведе поважні причини такого пропуску.

Варто звернути увагу, що спадкоємці, які на момент смерті спадкодавця були зареєстровані за однією адресою, то вони вважаються такими, що вже прийняли спадщину, і можуть звертатись до нотаріуса після шести місяців для отримання свідоцтва про право на спадщину. 

ЯК ОФОРМИТИ СПАДЩИНУ СПАДКОЄМЦЮ, ЯКИЙ ЗНАХОДИТЬСЯ ЗА КОРДОНОМ?

Будь-яким зручним месенджером, в межах терміну для прийняття спадщини, людина звертається до мене. Я готую проєкти необхідних документів для подальшого їх оформлення за кордоном. За бажанням, проєкти можу підготувати одразу з перекладом на потрібну мову. 

Що це за документи: це, зазвичай, заява про прийняття спадщини, та, у разі, якщо спадкоємець не планує приїзд в Україну ще довший час, довіреність на представника для оформлення всіх необхідних документів в Україні, пов’язаних з отриманням свідоцтва про право на спадщину. 

Потім, з цими проєктами документів спадкоємець звертається до:

  • найближчої консульської установи України (у цьому разі, потрібно обов’язково не забути засвідчити підпис спадкоємця на заяві про реєстрацію довіреності на території України.

або

  • будь-якого нотаріуса за кордоном (можливо знадобиться додаткова легалізація, в залежності від країни). Переклади таких документів на українську мову можна зробити вже безпосередньо на території України. 

Після цього, мені надсилають будь-яким поштовим переказом цей пакет документів для оформлення спадщини.

КУДИ І ДО КОГО ЗВЕРТАТИСЬ ДЛЯ ОФОРМЛЕННЯ СПАДКОВИХ ПРАВ?

В межах терміну для прийняття спадщини, ви можете звернутись до будь-якої нотаріальної контори на території України: як до державної, так і до приватної. Приватні нотаріуси наділені усіма тими ж повноваженнями, що й приватні. Головне, щоб нотаріус був внесений до переліку нотаріусів, якими в умовах воєнного стану вчиняються нотаріальні дії щодо цінного майна, та міг вчиняти відповідні нотаріальні та реєстраційні дії. 

Потрібно виважено підійти до вибору нотаріуса, адже спадкова справа відкривається лише один раз і тільки в одного нотаріуса. В майбутньому, змінити нотаріуса, за бажанням спадкоємців, вже не вийде. Лише у випадку припинення нотаріальної діяльності приватного нотаріуса або ліквідації державної нотаріальної контори, спадкова справа буде передана до відповідного державного нотаріального архіву, куди спадкоємці можуть звернутись для тимчасового витребування такої справи, щоб оформити свої спадкові права в іншого нотаріуса за їх вибором.